Neohlížejte se a přestaňte řešit minulost!
Nejdůležitější a stěžejní věc, jakou bychom měli brát v rámci této otázky v potaz, je určení směru. Je pochopitelné, že jestliže se chceme vydat dopředu, musíme se dívat dopředu a přestat se ohlížet přes rameno do historie. Vše, co jsme si zažili, je pro nás důležité. Díky prožitkům máme mnoho zkušeností a znalostí, které nás posouvají kupředu. Je potřeba se naučit nevytěsňovat ani dobré, ani špatné chvilky. Naopak je velkou výhodou vše, co nás takto formuje, přijmout a po čase se na to podívat s nadhledem. Můžeme se tak mnohému naučit, ale zároveň musíme pochopit, že minulost již nelze změnit.
Využívat minulost a čerpat ze zkušeností neznamená se ve vzpomínkách zbytečně moc pitvat. To mnoho lidí často činí a upínají tak svou pozornost na to, co bylo, místo toho, aby žili přítomností. Takový člověk je jen málokdy schopen opravdu žít. Souhlasím s tím, že je důležité se zastavit, vybavit si důležité vzpomínky a zamyslet se. Je to velmi přínosné pro naši vnitřní motivaci, jež je hnacím motorem. Takže ano, zastavte se, zamyslete se! Ale čiňte tak pouze na chvíli a jděte zase žít.
Přítomnost nám dává možnost hluboce prožít aktuální chvilku. Vychutnání si daného okamžiku, jeho jedinečnost. Krásné vzpomínky jsou k nezaplacení, ale pamatujte však, že všechny máme jen díky tomu, že jsme tehdejší přítomnost hluboce prožili.
Přemýšlejte konstruktivně
Velkým se člověk stane díky svým velkým činům. Takřka žádného člověka nikdo takto nevnímal ihned po jeho narození. Začali tak být chápáni až díky svým zásluhám. To může být inspirací pro Vás. Není dne, abychom neviděli situaci, kterou bychom nejraději změnili. Co Vám brání se o změnu alespoň pokusit?
Lidé by měli myslet sebekriticky, ale zároveň konstruktivně. K čemu nám je pouhá kritika (i směrem k sobě)? Mnohem lepší a účinnější pro každého z nás může být zamyšlení se nad tím, co navíc se dá ještě udělat. Pro sebe či pro druhé. Každá drobnost Vás může vnitřně posunout o kousek dál.
Jako příklad si můžete představit Vaši oblíbenou kavárnu po cestě do práce. Navštěvujete ji každé ráno a rádi, protože se tam cítíte po všech stránkách velmi dobře. Najednou tam však začne pracovat nová slečna. Stále stejná kavárna, stále stejně dobrá káva, jen nová pracovní síla mezi personálem. A Vás již každé ráno nevítá obsluha s úsměvem, ale spíše naopak. Může Vám připadat, že jí Vaše každodenní návštěva vadí či ji obtěžuje. Můžete v hlavě spustit lavinu myšlenek typu: "Proč tu vlastně tedy pracuje?", "Co nebo kdo jí kazí denně náladu?", vždyť přece Vy jste zákazník, Vy platíte za její službu... Nebo můžete udělat něco úplně jiného. Malou drobnost, která je v silách každého z nás. Můžete jí i sobě prokázat laskavost. Každé ráno se na slečnu pousmát a popřát jí krásný den. Možná Vám úsměv vrátí hned, možná to udělá za týden, za měsíc. Nebo možná nikdy, ale věřte, že Vy tak získáte mnohem více, než jste dali. Za takovou maličkost, získáte lepší pocit, který Vás může posunout zase o kousek vpřed. A to nejenom Vás.
Přemýšlíte nad tím, jak aktivně věci posunout?
Co jste udělali třeba dnes?